Sabtu, 27 Ogos 2011

Salam Aidilfitri.

Ramadan cuma tinggal beberapa hari saja lagi akan meninggalkan kita.

Aidilfitri mula mewarna suasana, mula menjengah membawa keriangan dihati tua dan muda.

Tidak ada cerita ramadan yang aku paparkan diruangan ini.Entah kenapa mood menulis

hilang. Ramadan , aku cuba mencari diri, memperbaiki hati.

Esok, aku akan pulang, menjengah wajah-wajah tersayang. Meraikan Aidilfitri ,

menangisi kepergian Ramadan. Mogakan berjumpa lagi Ramadan ditahun hadapan.

Kepada teman-teman, Salam Aidilfitri, Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin.

Sabtu, 13 Ogos 2011

Puisi Kitab Cinta.



Ini adalah senaskah kesedihan yang aku kirimkan melalui jiwaku yang dipenuhi

dukacita kepada sebuah jiwa yang lain.

Sesungguhnya engkau telah berhasil menghancurkan belengu ku dan meraih kemerdekaan.

Sudah bertahun aku mengikat tali cintaku tanpa makna.

Sudah bertahun malam ku berlalu dengan mengunjungi Maha Pencipta di dalam

persembunyian ku yang ditemani oleh keangkuhan dunia.

Kau juga penyembuh bagi semua yang salah pada diriku.

Namun saat ini kau juga adalah penyakitku.

Kau seperti mahkota yang dibuat untukku, tetapi menghiasi insan lain.

Kau adalah syurga, aku yakin itu.

Namun aku tidak menemukan kunci untuk membuka gerbangnya.

Kau ibarat seorang pencuri yang sedang bergembira atas apa yang dicuri.

Kau mencuri segala jiwa dan cinta yang ada.

Jalan cinta yang sejati hanya dapat ditempuhi oleh mereka yang siap untuk melupakan

diri mereka.

Demi cinta, kesetiaan harus dibayar dengan darah dari jantung kita.

Dari ketenangan jiwa kita.

Jikalau tidak cinta kita tidak bererti apa-apa.

Maka biarkanlah cinta kita menjadi pelindung rahsia-rahsia kita.

Biarkan kesengsaraan yang dibawa oleh cinta kita membelah jiwa.

Marilah kita berjalan menuju kepadanya.

Mengadap dan bersujud, memalingkan wajah kepadaNya.

Memberikan segala jiwa kepadanya.

Dengan membawa cinta sejati yang tidak pernah akan mati.

Kerana cinta buatNya akan kekal abadi.


Petikan puisi dari Kitab Cinta.

Isnin, 1 Ogos 2011

Marhaban Ya Ramadan 2011.

Selamat Bersahur, selamat berpuasa.

Pada para isteri selamat masak memasak di dinihari.

Pada sang suami , sila rajinkan diri menolong isteri anda.

Pada anak-anak ku sayang, please do behave..., jangan buat sepah-sepah.

Pada kawan-kawan, I miss you all...

Ni apa ni, rancangan tuju lagu ker hapa?

Hehehehe.....

Isnin, 25 Julai 2011

Kasih ku pinjam wajahmu.




Tertarik dengan lagu ini diiringi petikan guitar dan nyanyian semula oleh Ajek Hassan.

Soulmate









Yes it's True..., a quote from google.

Sabtu, 23 Julai 2011

Jatuh hati ..., Kisah Hati.., Aliyah.

Suka sangat-sangat dengan Lagu Kisah Hati nyanyian Aliyah.Dan jatuh hati dengan videp klip lagu ini. lokasi sangat cantik, so I captured my favourite view and scenes.































Jumaat, 22 Julai 2011

Demam dan contest ASST.




Demam ASST dimeriahkan lagi dengan contest yang dianjurkan oleh Kak Melur jelita. Mahu tahu kenapa aku juga dilanda demam ASST ini, mari kita semak.

Dialog paling berkesan

“Dari mana asal manusia?”

‘Dari Adam?”

“Ya ….tetapi siapa ibu bapa Adam? Siapa sebelum Adam?”

“Tiada siapa-siapa. Dia manusia pertama.”

Aku tersenyum

“Jadi siapa yang menjadikan Adam?”

Hilman menunduk, kemudian memandang ku,

“Tak tahu…tapi saya rasa ada satu kuasa besar disebalik itu…”

Alhamdulillah…

“Nah …sampai ke satu peringkat mulut tak boleh berbicara, persoalan tak boleh dijawap…hati dan akal akan mengaku juga” ada sesuatu kuasa besar”, “keajaiban dan sebagainya…kita akan sampai ke penhujung….ada sesuatu. Sesuatu itulah Allah, Tuhan semesta alam.

**************************

Dialog paling disukai.

Susahnya nak melupakan sesuatu yang dikasihi. Yang diimpikan selama ini.

Hilman…

Aku menyandarkan kepala ku didinding kaca dengan kedua tangan ku masih melekap. Mata

ku pejam rapat, menahan airmata..

HIlman saya rindu awak sangat-sangat. Kembalilah…

Wahai hamba Allah yang penuh kesabaran…penuh kesopanan… penuh kelembutan…kembalilah…

Tuhan ..

Please bring back what is mine…

Please bring back my Hilman…

Airmata menitis jua..

Lama…

Terdengar sepeti satu ketukan perlahan …dengan satu jari.

Aku mengangkat kepala…cuba melihat dengan mata yang basah.

Hilman…Hilmanku…sedang berdiri disebalik sana. Airmata ku semakin lebat. Dia

memandang aku dengan penuh kasih sayang. Tanganya dilekapkan sama dengan tapak

tangan ku. Dia juga melekapkan dahinya …rapat ke dinding.

Dia memandang aku…

Dia menunduk dan mengucup lembut tapak tangan kiriku…

Kemudian dia merapati cermin lagi…aku mendongak memandangnya…

Dia mengucup dahiku…

Merenung aku dibalik dinding kaca…

Aku menjauhi dinding dan melepaskan tanganku…

Entah berapa lama aku menangis dan berapa lama Hilman berada disitu…seolah-olah aku

menangis di dalam pelukannya…hanya dipisahkan oleh dinding kaca.

Tuhan…adakah ini pertanda.

Hilmanku akan kembali?

*************************************

Dialog yang kelakar

“Habiskan…awak kena gemuk sedikit, nanti cincin tak jatuh lagi.”

Tak nak la gemuk. Tak best.”

“Kurus sangat bukan cantik. Awak kena gemuk sikit, barulah best , sedap dipeluk.”

Terjatuh sotong celup tepung aku!

Hilman!!! Opsss…Damien!!!!!!

********************************************

Dialog paling sedih.

“Saya mohon ….Mr Damien jangan memperolok-olokkan saya lagi, tidak mahu menghormati saya tidak mengapa…tetapi jangan menghina diri dan perasaan saya. Mungkin MR Damien tak faham…kerana Mr Damien tidak mengalami duka yang sama, tidak merasainya. Bila tidak merasai, tidak memahami. Mr Damien tidak perlu memahami kesedihan saya….tetapi jangan lukakan hati saya. Saya ibaratkan diri saya seperti balu….malah lebih dari balu. Balu ada suami tetapi saya tiada, Suami meninggal, ada kuburnya tetapi saya tiada apa-apa tanda. Suami pernah disisi mereka, tetapi saya tiada sesiapa. Paling menyedihkan sekeping gambar dirinya pun saya tiada. Saya boleh melihatnya…dari jauh atau dekat…tidak ada bezanya…tidak boleh disentuh atau tersentuh. Dia seperti bayangan di air….bila saya cuba menyentuhnya…air akan berkocak dan dia hilang.

Kalaulah tidak kerana Allah itu Tuhanku , Muhammad itu Nabiku, Puteri intan Zulaikha hanya jasad yang bernyawa…kosong jiwa dan ruhaninya.”

*****************************************************

Tagline

Awak suka saya tak?

Suka awak ,sayang awak ,cinta awak, selamanya….

*****************************************

Kenapa saya suka awak( ASST )?

Gaya penceritaannya yang santai, cerita yang penuh suspen, babak cinta yang indah, karektor yang comel, dan memberikan kesan mendalam, cukup rempah dan rencahnya.
Ada aura tersendiri. Watak-watak yang kuat dan novel ini adalah berasaskan research bukan sekadar novel kosong. Jalan cerita yang bermain-main difikiran saya, saya sentiasa ingin tahu apa yang terjadi pada Hilman dan Intan. Babak cinta yang menyentuh hati, babak lucu yang buat saya ketawa besar, babak sedih yang buat airmata saya bergenang.

Kerana ada Hilman, kerana ada Intan, kerana ada cerita, kerana ada cinta.

Ahad, 10 Julai 2011

Warm someone's heart today.



As she stood in front of her 5th grade class on the very first day of school, she told the children an untruth. Like most teachers, she looked at her students and said that she loved them all the same. However, that was impossible, because there in the front row, slumped in his seat, was a little boy named Teddy Stoddard.

Mrs. Thompson had watched Teddy the year before and noticed that he did not play well with the other children, that his clothes were messy and that he constantly needed a bath. In addition, Teddy could be unpleasant. It got to the point where Mrs. Thompson would actually take delight in marking his papers with a broad red pen, making bold X's and then putting a big 'F' at the top of his papers.

At the school where Mrs. Thompson taught, she was required to review each child's past records and she put Teddy's off until last. However, when she reviewed his file, she was in for a surprise.

Teddy's first grade teacher wrote, 'Teddy is a bright child with a ready laugh. He does his work neatly and has good manners...he is a joy to be around..'

His second grade teacher wrote, 'Teddy is an excellent student, well liked by his classmates, but he is troubled because his mother has a terminal illness and life at home must be a struggle.'

His third grade teacher wrote, 'His mother's death has been hard on him. He tries to do his best, but his father doesn't show much interest, and his home life will soon affect him if some steps aren't taken.'

Teddy's fourth grade teacher wrote, 'Teddy is withdrawn and doesn't show much interest in school. He doesn't have many friends and he sometimes sleeps in class.'

By now, Mrs. Thompson realized the problem and she was ashamed of herself. She felt even worse when her students brought her Christmas presents, wrapped in beautiful ribbons and bright paper, except for Teddy's.


His present was clumsily wrapped in the heavy, brown paper that he got from a grocery bag. Mrs. Thompson took pains to open it in the middle of the other presents. Some of the children started to laugh when she found a rhinestone bracelet with some of the stones missing, and a bottle that was one-quarter full of perfume. But she stifled the children's laughter when she exclaimed how pretty the bracelet was, putting it on, and dabbing some of the perfume on her wrist. Teddy Stoddard stayed after school that day just long enough to say, 'Mrs. Thompson, today you smelled just like my Mom used to.'

After the children left, she cried for at least an hour. On that very day, she quit teaching reading, writing and arithmetic. Instead, she began to teach children.


Mrs. Thompson paid particular attention to Teddy. As she worked with him, his mind seemed to come alive. The more she encouraged him, the faster he responded. By the end of the year, Teddy had become one of the smartest children in the class and, despite her lie that she would love all the children the same, Teddy became one of her 'teacher's pets..'

A year later, she found a note under her door, from Teddy, telling her that she was the best teacher he ever had in his whole life.

Six years went by before she got another note from Teddy. He then wrote that he had finished high school, third in his class, and she was still the best teacher he ever had in life.

Four years after that, she got another letter, saying that while things had been tough at times, he'd stayed in school, had stuck with it, and would soon graduate from college with the highest of honors. He assured Mrs. Thompson that she was still the best and favorite teacher he had ever had in his whole life.

Then four more years passed and yet another letter came. This time he explained that after he got his bachelor's degree, he decided to go a little further. The letter explained that she was still the best and favorite teacher he ever had. But now his name was a little longer. The letter was signed, Theodore F. Stoddard, MD.

The story does not end there. You see, there was yet another letter that spring. Teddy said he had met this girl and was going to be married. He explained that his father had died a couple of years ago and he was wondering if Mrs. Thompson might agree to sit at the wedding in the place that was usually reserved for the mother of the groom. Of course, Mrs. Thompson did. And guess what? She wore that bracelet, the one with several rhinestones missing. Moreover, she made sure she was wearing the perfume that Teddy remembered his mother wearing on their last Christmas together.

They hugged each other, and Dr. Stoddard whispered in Mrs. Thompson's ear, 'Thank you Mrs. Thompson for believing in me. Thank you so much for making me feel important and showing me that I could make a difference.'

Mrs. Thompson, with tears in her eyes, whispered back. She said, 'Teddy, you have it all wrong. You were the one who taught me that I could make a difference. I didn't know how to teach until I met you.'

(For you that don't know, Teddy Stoddard is the Dr at Iowa Methodist in Des Moines that has the Stoddard Cancer Wing.)

Warm someone's heart today. . . pass this along. I love this story so very much, I cry every time I read it Just try to make a difference in someone's life today. Tomorrow. Just 'do it'.

Random acts of kindness, I think they call it!

A story from roserahim.

Sabtu, 9 Julai 2011

BERSIH ! Ini pendapat aku.

Bersih, satu perkataan yang sepatutnya menjadi budaya dalam hidup. Tetapi hari ini ada pihak yang berjaya memanipulasikan perkataan itu untuk menjayakan tujuan KOTOR mereka.

Alangkah bagusnya kalau dianjurkan kempen membersihkan alam sekitar, kempen menjaga kebersihan sungai,kan untung dah ada ramai ahli yang berkumpul tu disuruh bergotong royong.

INI TIDAK...


Depa pun pi buat perhimpunan secara haram, lepas tu dok provoke kerajaan, awat tak buat CARNIVAL saja, buat la gerai2 jualan, kaunter penerangan, pameran, lagi ramai orang boleh pi, tua muda boleh join, buat kat tempat lapang. tak payah dok berdemonstrasi. Macam tu lagi baguih,.

Budaya berdemonstrasi dan menghuru-harakan keadaan tak boleh dijadikan teladan, jenuhlah nanti kalau jadi budaya, tak puas hati sikit berdemo, lepas ni kalau ada kelompok pelajar tak berpuas hati dengan pihak guru atau pentadbiran sekolah depa pun nak demonstrasi jugak, huru-hara sekolah, sapa yang ajaq semua tu? Nak salahkan sapa masa tu? Jadi mari kita renung-renungkan...

Rabu, 29 Jun 2011

Apakah kunci syurga ? Jawapan dari sang Paderi.

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, 'Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini.' Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, 'Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya.' Barulah pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, 'Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?'Paderi itu menjawab, 'Dari tanda yang terdapat di wajahmu.'

Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, 'Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat. ' Si pemuda tersenyum dan berkata, 'Silakan!'

Sang paderi pun mulai bertanya, 'Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada lapannya, lapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya.'

'Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam syurga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!'

'Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?'

'Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?' Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.

Setelah membaca 'Bismillah...' dia berkata,

- Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

- Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).'
(Al-Isra': 12).

- Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

- Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

- Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

- Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.

- Tujuh yang tiada lapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, 'Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.'
(Al-Mulk: 3).

- Lapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka.'
(Al-Haqah: 17).

- Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.*

- Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. berfirman, 'Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat.'
(Al-An'am: 160).

- Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf

- Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, 'Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air.'
(Al-Baqarah: 60).

- Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

- Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing.'
(At-Takwir: 18).

- Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

- Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, 'Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala.' Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, 'Tak ada cercaan terhadap kamu semua.' Dan ayah mereka Ya'qub berkata, 'Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.' (Yusuf:98)

- Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, 'Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai.'
(Luqman: 19).

- Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

- Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim.. Allah s.w.t. berfirman, 'Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim..'
(Al-Anbiya':69).

- Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

- Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. 'Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar.' (Yusuf: 28).

- Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, 'Apakah kunci syurga itu?'

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.

Mereka berkata, 'Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!'

Paderi tersebut berkata, 'Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah.'

Mereka menjawab, 'Kami akan jamin keselamatan anda. '

Paderi pun berkata, 'Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah , Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. '

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa.

Cerita kredit buat blog Panglima Harimau.

Sabtu, 25 Jun 2011

18 Perkara yang menghapuskan dosa.

Allah Swt berfirman :

“Maka mengapa mereka tidak bertaubat kepada Allah dan memohon ampun kepada-Nya?

Padahal Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

(QS Al-Maidah [5] ayat 74)

“Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas

terhadap diri mereka sendiri,

janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.

Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya.

Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

(QS Al-Zumar [39] ayat 53)


1. BERTAUBAT

Al-Quran yang suci mengatakan :”Dan orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri , mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui.” (QS Ali Imran [3] ayat 135)

“Maka barangsiapa bertaubat sesudah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (QS Al-Maidah [5] ayat 39)

2. BERBAKTI DAN MENDOAKAN KEDUA ORANGTUA

Al-Quran yang mulia mengatakan : “Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah. Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdo’a: “Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri ni’mat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri. Mereka itulah orang-orang yang Kami terima dari mereka amal yang baik yang telah mereka kerjakan dan Kami ampuni kesalahan-kesalahan mereka, bersama penghuni-penghuni surga, sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.” (QS Al-Ahqaf [46] : 15-16)

2. MENGIKUTI PETUNJUK, DAN WASIAT RASULULLAH SAW SERTA MEMULIAKANNYA

Al-Quran yang mulia mengatakan: “Katakanlah: “Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku (Muhammad Saw), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS Ali Imran [3] ayat 31)

“Sesungguhnya orang yang merendahkan suaranya di sisi Rasulullah mereka itulah orang-orang yang telah diuji hati mereka oleh Allah untuk bertakwa. Bagi mereka ampunan dan pahala yang besar.” (QS Al-Hujurat [49] ayat 3)


3. INFAQ

Allah Swt berfirman : “Jika kamu meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, niscaya Allah melipat gandakan balasannya kepadamu dan mengampuni kamu. Dan Allah Maha Pembalas Jasa lagi Maha Penyantun.” (QS Al-Taghabun [64] ayat 17)

4. BALASAN DI DUNIA

Imam Ja’far al-Shadiq as berkata, “Apabila Allah menghendaki kebaikan atas seseorang hamba maka Allah segerakan balasannya di dunia. Sebaliknya jika Allah menghendaki keburukkan atas seorang hamba maka ditundalah balasannya sehingga ia mendapatkannya di Hari Qiyamat.” (Bihar al-Anwar 81:177)

5. SABAR ATAS UJIAN HIDUP

Al-Quran suci mengatakan : “..kecuali orang-orang yang sabar, dan mengerjakan amal-amal saleh; mereka itu beroleh ampunan dan pahala yang besar. (QS Hud [11] ayat 11)

Rasulullah saww bersabda, “Sesungguhnya seorang mu’min itu apabila melakukan dosa maka diujilah dia dengan kefakiran maka apabila ia sabar niscaya hal itu menjadi penghapus dosanya. Atau diuji ia dengan penyakit, maka apabila ia sabar niscaya hal itu menjadi penghapus dosanya atau ia diuji dengan rasa ketakutan dari Sultan (raja) yang menuntutnya, maka hal itupun menjadi penghapus dosanya atau ia dicoba sehingga ia menemui kematiannya maka ketika ia berjumpa dengan Allah maka tidak ada lagi dosa-dosanya dan Allah memasukkannya ke dalam surga.” (Bihar al-Anwar 81 : 199)


6. MUSIBAH

Rasulullah saww bersabda, “Tidaklah menimpa musibah kepada seorang mu’min laki-laki dan perempuan atas dirinya dan hartanya serta anaknya sehingga ketika ia menjumpai Allah maka tidak ada lagi kesalahan padanya.”

(Bihar al-Anwar 67 : 236)


7. SIKSA KUBUR DI ALAM BARZAKH

Imam Ali ar-Ridha as berkata, “[Di dalam firman-Nya : “Pada waktu itu manusia dan jin tidak ditanya tentang dosanya.” (QS Al-Rahman [55] ayat 39)], “Sesungguhnya barangsiapa yang memiliki keyakinan yang benar lalu dia berbuat dosa dan dia tidak sempat bertaubat di dunia, maka diazablah ia di Alam Barzakh sampai ketika ia di hari Qiyamat tidak ada lagi dosanya dan tidak pula ia ditanya tentang itu” (Tafsir Nur ats-Tsaqalain 5 : 155)


8. PENYAKIT

Imam Ali ar-Ridha as berkata, “Sakit bagi orang mu’min merupakan penyucian (atas dosanya) dan juga rahmat. Tetapi bagi orang yang ingkar, sakit adalah ’azab dan laknat dan sesungguhnya penyakit bagi seorang mu’min adalah penghapus dosa.” (Bihar al-Anwar 81 : 183)

Rasulullah saww bersabda, “Sesungguhnya penyakit itu membersihkan jasad dari dosa-dosa sebagaimana alat peniup pandai besi membersihkan karat dari besi.” (Bihar al-Anwar 81 : 197)

Ditanyakan kepada Amirul Mu’minin as tentang penyakit yang menimpa seorang bayi, beliau menjawab, “Itu merupakan penghapus dosa (kafarat) bagi orang tuanya.” (Bihar al-Anwar 81 : 186)
(Bihar al-Anwar 77 : 42)

9. KESEDIHAN
Allah Ta’ala berfirman (di dalam hadits Qudsi), “Ahli taat-Ku dalam jamuan-Ku, dan ahli syukur-Ku dalam limpahan-Ku, dan ahli dzikir-Ku dalam nikmat-Ku, tapi ahli maksiat kepada-Ku tidak ada bagian untuk mereka dari rahmat-Ku. Tetapi jika mereka bertaubat maka Aku adalah kekasihnya, dan apabila mereka berdoa maka Aku akan jawab doanya dan apabila mereka sakit, Aku yang akan menyembuhkannya dan Aku akan mengobati mereka dengan ujian dan musibah untuk membersihkan mereka dari dosa-dosa dan cela.”

Rasulullah saww bersabda, “Apabila seorang mu’min telah banyak dosa-dosanya dan ia belum mengamalkan apa-apa yang dapat menghapus dosa-dosanya maka Allah akan mengujinya dengan kesedihan demi menghapus dosa-dosanya.” (Bihar al-Anwar 73 : 157)

Imam Ja’far ash-Shadiq as berkata, “Sesungguhnya kesedihan itu menghapus dosa orang muslim.” (Bihar al-Anwar 73 : 157)


10. KESUSAHAN DI DALAM MENCARI PENGHIDUPAN (NAFKAH)

Rasulullah saww bersabda, “Sesungguhnya ada dosa di antara dosa-dosa yang tidak dapat dihapus dengan shalat dan tidak juga dengan sedekah.”, maka ditanyakan kepada Nabi saww, “Apakah yang dapat menghapusnya wahai Rasulullah?”, jawab Nabi, “Kesusahan di dalam mencari penghidupan.”

(Bihar al-Anwar 73 : 157)


11. TAQWA, KEJUJURAN, PERBUATAN BAIK, DAN AMAL SHALIH

Allah SwT berfirman, “Dan barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia menutupi kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya.”

(QS Al-Thalaq [65] ayat 5)

“Sesungguhnya perbuatan-perbuatan baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat”

(QS Hud [11] ayat 114)


“Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mu’min , laki-laki dan perempuan yang tetap dalam keta’atannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyu’, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.”

(QS Al-Ahzab [33] ayat 35)

“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, niscaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa menta’ati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.”

(QS Al-Ahzab [33] 70-71)

Lihat ayat-ayat lainnya : QS 34:4; 35:7; 36:11, 67:12


12. AKHLAQ YANG BAIK

Imam Ja’far ash-Shadiq as berkata, “Sesungguhnya akhlaq yang baik itu menghapus kesalahan (dosa) sebagaimana matahari mencairkan es dan sesungguhnya akhlaq yang buruk itu merusak amal (baik) sebagaimana cuka merusak madu.” (Bihar al-Anwar 71 : 356)

Rasulullah saww bersabda,“4 hal yang dapat menghapus dosa dan Allah gantikan dengan kebaikan : 1. Shadaqah, 2. Malu, 3. Akhlaq yang baik, 4. Rasa syukur.” (Bihar al-Anwar 71 : 332)

13. MEMPERBANYAKKAN SUJUD

Imam Ja’far ash-Shadiq as berkata, “Seorang laki-laki datang kepada Rasulullah saww dan berkata,“Wahai Rasulullah, telah banyak dosa-dosaku tapi sedikit amalku,” maka Rasul saww bersabda, “Perbanyaklah sujud karena sujud itu menggugurkan dosa sebagaimana angin menggugurkan dedaunan dari pohon” (Bihar al-Anwar 85 : 162)

14. HAJJI DAN UMRAH

Imam Ali bin Abi Thalib as berkata, “Sesungguhnya Rasulullah saww telah bersabda, ”Dari satu umrah ke umrah berikutnya merupakan penghapus dosa yang ada di antara keduanya dan hajji yang diterima (Allah) balasannya adalah syurga dan ada suatu dosa di antara dosa-dosa yang tidak dapat diampuni kecuali dengan wukuf di ‘Arafah.” (Bihar al-Anwar 99 : 50)

Imam Ali as berkata, ”Menjalani hajji ke Bait Allah dan umrahnya, keduanya menghapus kefakiran dan mencuci dosa.” (Nahjul Balaghah, Khutbah ke 110)


15. BERDOA, BERISTIGHFAR DAN BERZIKIR

Al-Quran yang mulia mengatakan : “Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian ia memohon ampun kepada Allah, niscaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

(QS Al-Nisa [4] ayat 110)


16. BANYAK MEMBACA SHALAWAT KEPADA NABI MUHAMMAD DAN KELUARGANYA

Imam Ali Ar-Ridha as berkata, “Barangsiapa yang belum mampu untuk menghapus dosa-dosanya maka perbanyaklah shalawat kepada Muhammad dan keluarganya, karena yang demikian itu dapat merontokkan dosa serontok-rontoknya” (Bihar al-Anwar 94 : 47)


17. HIJRAH, BERJIHAD DI JALAN ALLAH & MENAMPUNG KAUM MUHAJIRIN *]

Al-Quran yang mulia mengatakan :”Maka Tuhan mereka memperkenankan permohonannya : “Sesungguhnya Aku tidak menyia-nyiakan amal orang-orang yang beramal di antara kamu, baik laki-laki atau perempuan, sebagian kamu adalah turunan dari sebagian yang lain . Maka orang-orang yang berhijrah, yang diusir dari kampung halamannya, yang disakiti pada jalan-Ku, yang berperang dan yang dibunuh, pastilah akan Ku-hapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan pastilah Aku masukkan mereka ke dalam surga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya, sebagai pahala di sisi Allah. Dan Allah pada sisi-Nya pahala yang baik.” (QS Ali Imran [3] ayat 195)

“Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah, dan orang-orang yang memberi tempat kediaman dan memberi pertolongan , mereka itulah orang-orang yang benar-benar beriman. Mereka memperoleh ampunan dan rezki yang mulia.” (QS Al-Anfal [8] ayat 74)

Lihat juga ayat-ayat : QS Al-Shaff [61] : 11-12;


18. KEMATIAN

Rasulullah saww bersabda, “Kematian dapat menjadi penebus dosa-dosa orang-orang beriman.” (Amali lil-Mufid, h. 166)

“Tidak ada do’a mereka selain ucapan:

“Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami

dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan

dalam urusan kami

dan tetapkanlah pendirian kami,

dan tolonglah kami terhadap kaum yang ingkar.”

(QS Ali Imran [3] ayat 147)


“Ya Tuhan kami,

sesungguhnya kami mendengar

(orang) yang menyeru kepada iman :

“Berimanlah kamu kepada Tuhanmu”,

maka kamipun beriman.

Ya Tuhan kami,

ampunilah bagi kami dosa-dosa kami

dan hapuskanlah dari kami kesalahan-kesalahan kami,

dan wafatkanlah kami beserta

orang-orang yang banyak berbakti.”

(QS Ali Imran [3] ayat 193)

Amin ya Ilahi Rabbi…

Kredit buat Untie Marina Monroe untuk artikel ini.

Isnin, 6 Jun 2011

kelam kabut..,

Last minute notice ! Kelam kabut, kelam kabut , kelam kabut.......,

................................,

......................,

.............,

..........,

.......,

.....,

...,

..,

.,

,


kelam mata already....


Sorry..., update yang tidak semenggah.

Ahad, 29 Mei 2011

Mau makan apa.

Mau makan apa pagi ni?

Roti.., ada.Biskut .., ada. Bihun..., kelmarin dah goreng, tak mau. Pasta.., hmmm ..

malas nak bukak tin tomato puree. Telur..., banyak, semalam baru beli 15 biji.

Pikiaq..., punya pikiaq.., punya pikiaq..., last-last makcik masak megi ajalah. Ini

adalah dari akibat dok menelek dan merenung peti ais dan gobok makanan.

Sungguh tidak healthy.

Dan sarapan itu diakhiri dengan kuih peneram. Lagi lah tak healthy sarapan makcik

pagi ni. Manis melecaih.

Cuma satu saja yang healthy,

Ayaq suam dua tiga cawan.

Oklah tu kan.

Jumaat, 27 Mei 2011

Rombongan tak jadi.

Sesudah sarapan, makcik pun dengan santainya lepak-lepak di hari cuti. Anak-anak dah start cuti, jadi maknya taklah sebusy hari sekolah..,( betulkah, atau hari-hari sama ja aku melepak). Tiba-tiba telefon pun berdering-dering minta dianagkat, rupa-rupanya abang makcik dari kampung telefon, kata nak mai Langkawi bawak anak bini jenjalan.
Dah habis borak, makcik letak telefon, pandang kiri kanan, atas bawah.

Haiyooo...

Biasalah kan bebudak kalau ada kat rumah gerenti suka menyepah-nyepah.Bab-bab sepah-sepah ni serah kat depalah. Adehhh.., omak jugak nak kena kerahan tenaga.

Setengah hari ok, makcik mengemas, berselerak benar bunyinya.

Tup-tup dah petang, makcik pun telefonlah rombongan cik kiah yang kata nak mai tu,
Jadi ka nak mai ni..?
Tak jadi, kedai tak ada orang nak jaga.

:P Pulak..., tapi ok gak kan, kena prank cam gini, pembersihan yang secara sepantas kilat.

Tapi bahu makcik dah sakit sebelah ni hah.

Selasa, 17 Mei 2011

Pagi ni.

Hari ni bangun pagi-pagi dah mandi, anak-anak pula cuti sehari, buatkan breakfast untuk bebudak.Cucoq ubi kata orang utara, atau goreng ubi bagi sesapa yang tak faham.
Kakak ok tak memilih, tapi adiknya tak nak cucoq, demand, nak mihun. Maka kelentung- kelentang lah lagi maknya ni. Kena buat jugaklah, kang merajuk tak mau makan sapa yang susah, ha..., emaknya jugak.

Dah habis melayan bebudak ni breakfast, barulah emaknya boleh duduk bersemayam depan pc, sambil menghirup Charcoal roasted Ipoh white coffee.Memang lain sikit, terasa aroma charcoal dia tu.Macam kopi orang dulu-dulu, pakai dapur arang, jadi kopi yang dipanggang lebih sedap.



Dah habis breakfast kena fikir untuk lunch pulak, apa aku nak masak ni ya?

Jumaat, 6 Mei 2011

You know you're absend minded when...?

You know when you're absend minded when..,

1.Hampir-hampir tuang tepung pulut dalam mesin basuh, nak ambil sabun basuh lain pulak
yang dicapai.Tepuk dahi kuat-kuat.Nasib baik cepat sedar kalau tidak lingkup mesin basuh makcik.

2.Tenung dinding sampai boleh tembus.

3.End up buying something else.

I need my mind now, before I end up doing more stupid things.

Rabu, 20 April 2011

Mari bersenam bersama makcik.

Dah lama makcik tak bersenam, hari ni makcik nak bersenam. maka makcik pun carilah dlam youtube video senaman yang membolehkan makcik dapat six pack abs. Hah ada pun, cepat-cepat makcik tukar kain batik makcik dengan seluar senaman.Apa kehal nak bersenam pakai kain batik.

Macam-macam gaya ada ni hah, berpeluh-peluh makcik, semangat membara.




Lamalah pulak rutinnya..., adehhhh penat makcik camnih.

Itu baru 8 minit makcik duduk tengok rutin senaman dia ni. Penat tau, itu belum start lagi tu, perut makcik dah semacam dah.

Bila nak start ni makcik oiii..., ngeeeeeeee..

Khamis, 14 April 2011

Can I have a new Me?

My little heart says,
I need a new fresh start, can I?
A dream to begin with….
Something fresh…,
Big plan to execute,
But little courage needed.

Rabu, 16 Februari 2011

Santan oh santan....

Hari ini ke pasar, penuh dengan semangat nak membeli. Beli ikan, ayam, pucuk gajus, belimbing buluh, kacang bendi dan macam-macam lagi. Angan-angan di hati mahu mengulai hari ini. Tiba saat nak beli santan, adik penjual itu dengan lantang bagitahu, santan tak ada, kelapa tak ada , santan dalam kotak pun habis.

Erk.., apa sudah jadi? Kenapa boleh semuanya tak ada, dari kelapa sampai ke santan kotak pun tak nampak rupa, kena kipnap dek Alien gamaknya.

Huwaaaaaaaaaaa......,

Ini yang makcik bara nih, time semangat mengebu-gebu nak masak boleh pulak tak ada.

Habih nak gulai dengan apa, aku kalau gulai/kari mesti nak dengan santan.

Nak masak apa ek, diet kot..., ceeiiisss...

Rabu, 2 Februari 2011

Aktiviti hari cuti.

Masih tercari-cari aktiviti mengisi cuti sekolah bebudak, aktiviti yang murah, senang, cepat dan yang paling penting nak yang Free of Charge..., besarnya hasrat, banyak cantik kan, adakah aktiviti yang macam tu, hehehe.., ada kot. Aktiviti kat rumah ajalah. Pagi-pagi sarapan, lepas tu suruh anak-anak buat kerja sekolah, dah habis kerja sekolah, aktiviti mewarna pulak, dengan mak dia pun tumpang sekaki. Habis nak yang murah, senang percuma..., hah ambik...! Kira ok lah tu, aktiviti yang berfaedah apa. dah habis mewarna, kakak bukak cerita kartun , lepas tu dok merungut bosan, sekarang ni tengah bertekak dengan adiknya, nak main permainan apa.

Aduhhh..., baru setengah hari dah membosan bebudak tu. Macamana nak habiskan 5 hari cuti?

Isnin, 31 Januari 2011

Mari mengayatkan diri.


Muka cuak mak budak.

Sungguh aku gayat, tengok orang lain naik relaks saja, senyum-senyum , ketawa-ketawa. Ikutkan hati aku tak mau naik, tapi dah didesak sangat,sangat. Anak-anak pun dok merayu, merengek ajak naik, maka aku gagahkan diri. Orang itu, sengih-sengih tengok dahi aku dok berkerut.

"Alah tak ada apalah, orang lain naik ok ja."katanya sengih lagi.

Anak-anak riang gembira ketawa suka, hati aku pulak yang berdebak-debuk.

Sekali dah melangkah , sudah terlambat untuk berundur, pintu tertutup. ya mari berdoa, moga selamat naik dan turun.



Kanak-kanak Ribena yang riang gumbira.


Yeaaayyy...sudah sampai, fuh berangin, sejuk.., kaki ketar-ketar.


Sesi bergambar Baba and the girls.


Bagai berada di awangan.




Aku yang sudah tidak lagi gayat, tapi muka still berkerut, angin kuat dah macam nak terbang pun ada.

Itu dia, cerita satu hari yang gayat, jom mengayatkan diri di Cabel Car Gunung Mat Chinchang, Langkawi. Sekarang cable car bukak sampai pukul 10 malam tau, sapa berani?

Sabtu, 29 Januari 2011

Entry sapu-sapu sawang.

Salam semua, terima kasih pada anda yang sudi berkunjung walaupun dah lama tak ada entry baru dalam blog rahsia hati ni.Agaknya dah tak banyak rahsia dah sekarang kot, dah jarang merapu meraban..., tapi masih ada yang sudi jengok.

Malam ini dengan ditemani oleh nyamuk-nyamuk yang tak reti bahasa, asyik nak menggigit kaki ku, mari la kita marapu, kesian pulak korang yang datang tak ada apa-apa yang baru, ibarat tamu yang datang berkunjung tanpa dihidangkan kopi dan biskut kering.
Aku pun kesian jugak tengok blog bersarang disana-sini, mana pula penyapu aku ni, boleh juga buat kibas-kibas dan sapu-sapu habuk.

26 januari 2011.
Aku kena pergi buat check up mata. temujanji pukul 1:30 petang, di klinik kesihatan, sampai disana kena titis ubat mata ya,pedih sikit. Ubat ni untuk mengembangkan anak mata agar saraf-saraf mata dapat dilihat dengan jelas. kebetulan hari tu cuma ada dua orang yang kena check mata. Dah titis ubat, mata pun dah agak-agak kelabu asap, kami dijemput naik kenderaan khas.



Tumpang glamor kejap yer, ingat senang ke nak naik ni. Orang-orang yang terpilih saja yang boleh naik.., orang yang sakit macam akulah kan.
Dari klinik kesihatan ke Hospital naik Ambulan ya.Diringi seorang driver, seorang nurse dan seorang pembantu perubatan. Dah macam lawatan pegawai kesihatan lah pulak. Padahal nak pergi bahagian oftalmologi aja pun.

Apa itu OFTALMOLOGI atau dalam bahasa orang putihnya adalah OFTALMOLOGHY, beza ejaan aja pun. Maknanya ..., alah korang ni...,kalau dah nak pergi check mata, mesti lah nak jumpa doktor pakar mata. Semua pengidap diabetes kena buat pemeriksaan rutin ini sekali setahun ya. Semuanya untuk memastikan mata kita, tak ada selaput,katarak, atau salur darah yang bengkak.Salur darah yang bengkak ni bahaya tau, dibuatnya tiba-tiba meletus bak gunung merapi kat seberang tu boleh mengakibatkan buta tiba-tiba. Jadi rajinkan diri untuk periksa mata anda.

Berdebar-debar jugalah aku rasa masa menunggu nak check mata tu, dok terfikir apa lah yang doktor tu nak buat, adakah akan di cungkil-cungkil, dikorek-korek..., apa yang melampau tahap maksima aku ni kan. Ko ingat mata ikan...?

Rupanya camni aja mesin check mata tu, heisshhh..., takut mengalahkan apa.



Tak makan orang punya..., jangan takut ya.

dah selesai check doktor pun tunjuk keputusan ujian itu. Agak-agak korang keputusan aku ok tak, mata aku ok tak?

Yeayyyyy....!!!



I have a wonderful sexy and healthy eyes.

kenyit skit..., wink...wink...!


P/s: Gambar2 kat atas tu adalah hasil sumbangan pakcik google.

Sabtu, 1 Januari 2011

Fenomena Tahun Baru.

Selamat Tahun Baru semua !!! Azam baru, baju baru, kasut baru, beg baru. Jangan ada yang tambah bini baru dah la. Kalau tambah bini baru , tentu-tentu timbul benjol baru di dahi.

Tahun baru ada pulak fenomena baru, Fenomena minyak Ghaib. Susah kan nak cari minyak masak sekarang ni. Langkawi dah seminggu tak berminyak, yang tinggal di rak kedai-kedai dan supermarket cuma minyak dalam botol.Semua orang keresahan.

Hari ini kawan aku dekat Sungai Petani pulak yang mengeluh, minyak dah yilek pocik. tapi tadi sempat jugak aku menyambar sebotol minyak Seri Murni, 3kilo , harga 9 ringgit. Nak kena berjimat guna minyak, no more deep fried, alternatif yang ada pan fried sahaja. nak lagi jimat jom pakat-pakat kita bakar..., bukan bakar kilang minyak kelapa sawit yer Puan-puan..., sabar banyak-banyak, tapi jom ler kita membakar ikan , ayam, udang..., dalam bahasa popular nya let's barberque. sedap tuuu..!
Nak merebus pun boleh jugak, ikan kalau rebus kawankan aja dengan sambal belacan atau air asam, pasti bertambah-tambah nasi di pinggan, disamping itu selitkan juga ulam-ulaman. mak mertua lalu pun tak sedar tau, asyik masyuk makan.

Ada hikmah disebalik apa yang berlaku, kalau tak jadi macam ni kita asyik nak makan yang bergoreng aja kan. Ha sekarang ni, kena lah kreatif mempelbagaikan menu.

Selamat Tahun Baru, selamat membakar dan merebus juga....!

Alia's guest book